zondag, maart 16, 2008

HET GEZICHT VAN GELUIDSKUNST IN DE OPENBARE RUIMTE

Datum:26 maart 2008 van 20:00 tot 22:00

Sprekers:René van Peer (schrijver en journalist), Max Neuhaus (geluidskunstenaar), Raviv Ganchrow (architect and sonologist), Hans Peter Kuhn (geluidskunstenaar), Guy de Bièvre (curator en geluidskunstenaar) en Nils van Beek (SKOR, Stichting Kunst en Openbare Ruimte). Moderator: Johan Doesburg (bestuurslid Medialab Enschede, debatdeskundige en directeur Attentum)

Locatie:Rijksmuseum Twenthe

Aan de fascinatie van kunstenaars voor de openbare ruimte als platform voor hun projecten lijkt geen einde te komen. In ruimtelijke ontwerpen wordt vaak een prominente plaats voor kunst ingeruimd ter verhoging van de visuele aantrekkelijkheid van het geheel. Hoewel de openbare ruimte ook voor geluidskunstwerken een spannend terrein is, wordt die zelden op haar akoestische kwaliteiten beoordeeld. Welke condities zijn er voor geluidskunst in het fysieke publieke domein van belang?

De gemeente Enschede onderzoekt momenteel in samenwerking met Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR) de mogelijkheden voor geluidskunst langs de Cultuurmijl, de route die het kunstkwartier en muziekkwartier met elkaar verbindt. In dit kader organiseert Medialab Enschede een informatieve avond over het karakter van geluidskunstwerken en de verhouding van akoestische installaties tot andere disciplines en de openbare ruimte. Het Medialab wil met deze avond de aandacht vestigen op geluidskunstwerken die binnen de kunstwereld zeker de aandacht verdienen en is daarom verheugd dat op deze avond internationaal gerenommeerde experts een bijdrage zullen leveren.

René Van Peer (Tilburg) is als journalist gefascineerd door ongewone muziek. Naast zijn werk voor diverse Nederlandse dagbladen en tijdschriften schrijft hij voor tal van gespecialiseerde buitenlandse tijdschriften (o.m. het Canadese Musicworks en het Amerikaanse Leonardo Music Journal). Het Apollohuis publiceerde destijds zijn boek Interviews With Sound Artists. Hij stelt radioprogramma's samen voor VPRO (zowel over wereldmuziek als over geluidskunst) en geeft lezingen over experimentele muziek en over de esthetica van natuurlijke geluiden.

Max Neuhaus (1939, Beaumont, Texas) begon zijn carrière als uitvoerend musicus (slagwerk). In de jaren zestig bouwde hij een stevige reputatie op binnen de wereld van de hedendaagse, experimentele muziek (hij werkte o.a. samen met Boulez, Stockhausen en Cage). Neuhaus wordt vaak beschouwd als de eerste bewuste klankkunstenaar en lag zo aan de basis van het uitbouwen van geluidskunst als autonoom medium binnen de hedendaagse kunst. Zijn geluidsinstallaties zijn, sinds de eerste in 1966, meestal ontwikkeld voor de openbare ruimte, waar ze steeds een anonieme aanwezigheid vormen.

Raviv Ganchrow (1972, IL, USA) is architect en sonoloog. Zijn werk richt zich op de wisselwerking tussen klank en ruimte. Hij onderzoekt aspecten hiervan door middel van tekst, klankinstallaties en technologisch onderzoek. Recent onderzoek bracht hem tot het ontwikkelen van een synthesesysteem voor ruimtelijke klankprojectie.

Hans Peter Kuhn (1952, Kiel) is geluidskunstenaar en componist. Met een achtergrond als rockmuzikant en vervolgens geluidstechnicus in het theater (in welke hoedanigheid hij Robert Wilson leerde kennen met wie hij sindsdien regelmatig samenwerkte) is hij zich sinds 1979 volledig gaan toeleggen op het realiseren van installaties waarin klank en licht elkaar aanvullen. In 1993 ontving hij samen met Robert Wilson de Gouden Leeuw op de Biënnale van Venetië voor hun werk Memory/Loss. Kuhn's ervaring in de theaterwereld is opvallend aanwezig in zijn klank en lichtwerk waarbij sprake is van een ware scenografie.

Guy de Bièvre (1961, Brussel) is als componist autodidact. Hij is actief als performer (microfoon, gitaar en computer) dat recentelijk resulteerde in samenwerking met componisten Phill Niblock, Tom Hamilton en Peter Zummo. De Bièvre focust zich op experimenten waarbij computers, live elektronica, akoestiek en standaard arrangement formats worden gecombineerd. Daarnaast is hij actief als curator, muzikant, arrangeur, sound engineer en sound designer.

Johan Doesburg was een van de oprichters en tot 2006 directeur van het Nederland Debat Instituut. Zijn praktijk evolueerde naar communicatieve, maatschappelijke projecten hetgeen eind 2006 resulteerde in de oprichting van Attentum. Als directeur van Attentum geeft hij een brede invulling aan communicatievraagstukken. Johan Doesburg is actief als bestuurslid van Medialab Enschede, directeur van Attentum en debatdeskundige.

SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte) is een landelijk opererende organisatie die bijzondere kunstprojecten ontwikkelt in relatie tot de openbare ruimte. SKOR begeleidt en adviseert organisaties die kunst op een publieke locatie willen realiseren en levert waar nodig financiële ondersteuning. SKOR richt zich op deze wisselwerking tussen kunst, opdrachtgever, locatie en publiek, en legt daarbij relaties met ontwikkelingen binnen nieuwe media, architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur. Nils van Beek is als projectcoördinator werkzaam bij SKOR.

Voertaal van de avond: Engels

Aanvang avond 20:00 (zaal open 19:30)

U bent van harte uitgenodigd om deze Medialab avond bij te wonen. Reserveren is gewenst via ellamedialabenschede.nl. U bent dan verzekerd van een toegangsbewijs.

www.hpkuhn-art.de


www.max-neuhaus.info


www.guydebievre.org


www.attentum.nl


www.skor.nl


www.rijksmuseumtwenthe.nl

Geen opmerkingen: