Virtual Platform
Aantal mediafestivals verdrievoudigd in afgelopen vijf jaar
Het aantal mediafestivals in Nederland is de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd van 7 naar 23. Ze ontwikkelen zich bovendien steeds meer tot het nieuwe museum. Dit blijkt uit de publicatie ‘Mapping Mediafestivals’ van Virtueel Platform, instituut voor digitale cultuur. Het is voor het eerst dat Nederlandse mediafestivals in kaart worden gebracht.
- Download de publicatie: virtueelplatform.nl/activiteiten/mapping-mediafestivals/
- Bekijk het overzicht online op: virtueelplatform.nl/kennis/mediafestivals-in-nederland
- Lees het artikel van Hans van Rompaey i.s.m. Annette Wolfsberger: 'De onmogelijk te imiteren ervaring van het mediafestival'
Virtueel Platform benadrukt met de publicatie het belang van mediafestivals in het culturele aanbod, waarbij nieuw publiek met mediakunst en nieuwe media in contact komt. Het zijn meerdaagse, terugkerende publieksevenementen met een hoofdrol voor kunst en nieuwe media in de vorm van interactieve installaties, games, mediakunst, experimentele podiumkunsten, medialabs, kennisuitwisseling en co-creatie.
Mediafestival als opdrachtgever
Festivals blijken niet alleen laagdrempelige podia voor mediakunst, maar een mediafestival functioneert in het huidige culturele klimaat ook steeds meer als curator, agentschap en opdrachtgever. Dit is kenmerkend voor dit soort festivals in tegenstelling tot bijvoorbeeld muziek- en filmfestivals. "Het mediafestival neemt voor de mediakunsten de rol in van het museum of een galerie, ze stellen tentoon, geven opdracht en bemiddelen voor kunstenaars, daarbij dragen ze bij aan het grote netwerk", aldus Floor van Spaendonck, directeur van Virtueel Platform. Het is ook een trekpleister voor de stad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten