22 april 2009 - WTC Rotterdam
Hoe professioneel gaat u om met sociale netwerken?
Kenniswerkers kunnen méér met sociale netwerken dan alleen een LinkedIn-account nemen.
Sociale netwerken zijn een uitgelezen ´instrument´ voor de uitwisseling van kennis, het delen van ervaringen, en het ontmoeten van nieuwe relaties.
Dat kunnen dus heel goed kleine, ?dedicated? sociale netwerken zijn voor bijvoorbeeld projectgroepen of onderzoeksteams.
Waarom en hoe sociale netwerken een plek moeten vinden in organisaties en in ons werk, is het centrale thema van het congres Sociale Netwerken op 22 april in het WTC Rotterdam.
Dagvoorzitter en managementconsultant Bart van der Meij presenteert een gevarieerd en regelmatig interactief programma met bekende nationale en internationale sprekers.
Om te beginnen de Engelse kennismanagementgoeroe David Gurteen, die de basis legt voor het congres met zijn keynote People 2.0: Working in a 2.0 World. ?Met web2.0 zijn we niet langer alleen maar consumenten?, zegt hij, ?we produceren ook; we kunnen overal aan meedoen. Dat merken we ook in ons werk, waar bijvoorbeeld managers meer zullen moeten faciliteren dan opdrachten geven. En werknemers moeten gebruikmaken van de mogelijkheden die de nieuwe technologie hun biedt. Het draait allemaal om een verandering van de mindset, om houding, om gedrag.?
De internetjurist Arnoud Engelfriet heeft het over de ?andere kant?
van sociale netwerken. ?De privacywet gaat er vanuit dat u met rust gelaten wilt worden. Maar bij sociale netwerksites zoals Hyves of Linkedin is het nu juist de bedoeling om zelf persoonlijke gegevens te publiceren. Over uzelf, of over anderen. Mag dat allemaal zomaar? En wat gebeurt er als een berichtje uit zo'n netwerk ergens anders opduikt? Wat te denken van een buurman die het Hyves-profiel van uw dochter overzet naar Geenstijl? Of een klant die uw grappig bedoelde Twitterboodschap in het verkeerde keelgat schiet??
Aan de andere kant vindt bedrijfskundige Leonie Houtman nou juist dat de kennis waar wij als individu over beschikken, niet alleen voor onszelf van belang is, maar ook voor onze omgeving. ?Zowel in ons privé als zakelijk leven maken we gebruik van andermans kennis, simpelweg omdat we niet alles zelf kunnen onthouden.? De specifieke kennis van ?wie weet wat? is de basis in ?transactive memory theory? (TMS). Leonie Houtman heeft daar onderzoek naar gedaan.
En dan de praktijk.
Verschillende professionals vertellen over hun ervaringen met sociale netwerken binnen organisaties. Bijvoorbeeld René Jansen van Winkwaves.
Hij vertelt over de ervaringen met social networking en kennisdeling bij een diversiteit van Nederlandse organisaties. En Thieme Hennis, die vertelt over hoe een social network een bijdrage kan leveren aan onderzoek. In dit geval aan de TU Delft. Consultant Christophe Langlois geeft voorbeelden uit de bankwereld. ?How do you overcome the fact that most bank executives are resistant to social media and have a variety of 'good' reasons not to embrace these technologies?? En hij belooft dat hij ?will open minds to broaden the vision and help CIO's develop new innovative ideas in this area as, in such a tough market today, tapping social media is one of the most efficient and cost effective ways to differentiate your bank and drive customer advocacy.? Hij gaat onder meer op initiatieven van ING, Rabobank, Fortis en ABN Amro.
Deelname aan het congres kost ? 395,- excl. btw maar incl. lunch, koffie, thee, borrel etc.
Leden van de NVB, Het Overleg en/of VVBAD krijgen ? 100,- korting.
Abonnees van IK en/of DB krijgen (nog eens) 20% korting.
En wilt u zelf een kenniscafé organiseren of netwerken voor uzelf leuker én effectiever maken, dan is misschien een van de masterclasses op 21 en 23 april interessant: U profiteert van een aantrekkelijke korting wanneer u voor twee (15%) of drie (20%) data inschrijft.
Voor meer informatie en inschrijving: http://essentials-media.matchpoint.nl/index.php?item=329
Geen opmerkingen:
Een reactie posten